Sztuka oddychania – jak nauczyć się świadomego oddychania?

Oddychanie, poza podstawowym działaniem podtrzymującym życie każdej istoty, działa jak pomost między duchem, umysłem i ciałem; między tym, co świadome a tym co podświadome. Świadome oddychanie jest jednym z najszybszych sposobów, aby otworzyć nasze serca na miłość i wewnętrzny spokój oraz napełnić nasze ciała życiem, energią i zdrowiem.

Na czym polega świadome oddychanie?

Wydaje Ci się niedorzeczne, że można nie umieć prawidłowo oddychać? Nie wierzysz, że właściwe oddychanie może radykalnie zmienić Twoje samopoczucie? Uważa się, że ​​95% ludzi oddycha w sposób „biomechaniczny”, czyli ​​oddycha „pionowo” (poprzez krótkie, płytkie oddechy zatrzymywane w klatce piersiowej) zamiast oddychać „poziomo”, czyli długimi, ekspansywnymi, spokojnymi oddechami, które w pełni wykorzystują pojemność płuc.

Chroniczny ból, zmęczenie, przygnębienie czy choroby mogą być właśnie wynikiem braku tlenu na poziomie komórkowym, jak napisał dr Arthur C. Guyton w “Textbook of Medical Physiology” w 1956 roku. Prawidłowe oddychanie odżywia komórki organizmu tlenem i optymalizuje funkcjonowanie organizmu na wszystkich poziomach.

Świadome oddychanie to praktyka oddychania z pełną świadomością, intencją i uwagą skupiającą się na wnętrzu oraz chwili obecnej. Badania wykazały, że świadome ćwiczenia oddechowe, takie jak 4-7-8 (oddychaj przez 4 sekundy, trzymaj oddech przez 7 sekund, wydychaj przez 8 sekund) są niezwykle korzystne dla ludzkiego zdrowia. Świadome oddychanie aktywuje działanie relaksacyjne organizmu, co z kolei obniża ciśnienie krwi oraz poziom stresu, zmniejsza ryzyko udaru i poprawia zdrowie układu sercowo-naczyniowego. Jest to również dobre dla trawienia i ogólnej odporności. Świadome oddychanie przeponowe działa kojąco na układ nerwowy i poprawia samopoczucie. Podnosi również naszą świadomość. Wyciąga nas z części naszego „myślącego” umysłu, który uruchamia ciągłą gonitwę myśli. Łączy nas z głębszym stanem świadomości, pozbawionym słów, historii, werbalnych słów naszych myśli. W ten sposób prowadzi nas do prawdziwego zrozumienia tego, kim naprawdę jesteśmy.

Świadome oddychanie jest również podstawą praktyki jogi, medytacji oraz ćwiczeń Qigong. Na naszych zajęciach w ASY Studio Jogi i Masażu kładziemy duży nacisk na właściwe oddychanie, aby pomóc uczestnikom zajęć otworzyć ciało i zapanować nad swoim wnętrzem.

Świadome oddychanie – sposób na ból

Kiedy celowo zwalniamy oddech, uruchamiany jest przywspółczulny układ nerwowy, często nazywany również układem „odpoczynku i trawienia”. Jest to przeciwstawny do współczulnego układu nerwowego (znanego również jako układ „walcz lub uciekaj”). Po uruchomieniu układu przywspółczulnego tętno zwalnia oraz obniża się poziom kortyzolu i adrenaliny, czyli hormonów stresu. Naczynia krwionośne rozszerzają się oraz odżywiają i dotleniają komórki naszego ciała. Ciało zaczyna odprężać, a Ty czujesz się lekko i swobodnie.

Pozwala to również na zniwelowanie nieświadomych skurczów mięśni, które zmniejszają przepływ krwi i tlenu powodując gromadzenie się w organizmie dwutlenku węgla. Wynikiem nauczenia się świadomego oddychania jest nie tylko zmniejszenie drażliwości i niepokoju, ale też zlikwidowanie bólu mięśni.

Jak prawidłowo oddychać?

Świadome oddychanie jest zaskakująco łatwe do nauczenia, ale potrzeba praktyki, aby móc w codziennym życiu wykonywać to we właściwy sposób.

Oto kilka wskazówek:

1) Oddychaj przez nos – jest to standard w praktyce jogi.

2) Skoncentruj się na zewnętrznych krawędziach nozdrzy – skup się na powietrzu poruszającym nozdrza Twojego nosa. Ułatwi to koncentrację i odganianie natrętnych myśli.

3) Oddychaj głęboko i powoli –  automatyczny oddech jest płytki. Kiedy oddychasz głęboko i powoli, efekt jest bardziej relaksujący.

4) Oddychaj z przepony, a nie z górnej klatki piersiowej –  Twoja przepona jest mięśniem położonym między jamą klatki piersiowej a jamą żołądka. Podczas oddychania z przepony żołądek rozszerza się i kurczy, a cały organizm jest bardziej dotleniony.

5) Wyobraź sobie coś niematerialnego – możesz wyobrażać sobie pozytywną energię, która płynie w Tobie, kiedy robisz wdech i negatywną energię opuszczającą Twoje ciało, kiedy robisz wydech. Pomoże Ci to zrelaksować się.

6) Zamknij oczy i nie ruszaj się –  skup się na tu i teraz.

Praktyka świadomego oddychania pomoże Ci zrozumieć w jaki sposób oddech wpływa na człowieka na poziomie biologicznym, umysłowym i energetycznym oraz wprowadzić równowagę do swojego codziennego życia.

Chcesz nauczyć się świadomego oddechu i zlikwidować swoje dolegliwości oraz poprawić swoje samopoczucie? Zapisz się na zajęcia jogi lub Qigong w ASY Studio Jogi i Masażu w Warszawie przy Polu Mokotowskim!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *